Po pandemii COVID-19 wiele firm zdecydowało się na zatrzymanie modelu pracy home-office lub przeszło na wykonywanie obowiązków zawodowych w trybie hybrydowym. Pracownicy doceniają możliwość pracowania z domowego biura i cieszą się nowymi możliwościami w zakresie zachowania work-life balance. Czy nowe technologie mogą wpływać na jakość wykonywania pracy zdalnej? Jak z nich korzystać, aby wywiązywać się z powierzonych zadań z większą efektywnością?
Obowiązkowe elementy wyposażenia domowego biura
Przed rozważeniem korzystania z nowych technologii na home office, warto zadbać o podstawy. Przede wszystkim, domowe biuro powinno być odrębnym pomieszczeniem, w którym znajdzie się wygodne biurko i krzesło. Praca z kanapy czy z łóżka – nawet takiego, w którym znajduje się idealny materac ze sklepu https://sleepinghouse.pl/160-materace-140×190-cm – nigdy nie będzie efektywna! Pokój przeznaczony do pracy ma stwarzać warunki sprzyjające skupieniu. W związku z tym, warto umeblować go minimalistycznie.
Kluczowe jest przystosowanie go do typu wykonywanej pracy. Nieco inne elementy wyposażenia będą przydatne dla kogoś, kto 100% swoich zadań wykonuje z wykorzystaniem komputera, a inne dla pracownika zobowiązanego do przygotowywania dokumentów również w formie papierowej. Warto zaopatrzyć się przede wszystkim w sprawny, dobrze działający komputer, a także słuchawki z mikrofonem dobrej jakości, które będą sprawdzały się odpowiednio podczas służbowych rozmów i spotkań. Istotna jest też kamera.
Telewizor nie tylko w salonie
Telewizory, które do niedawna wykorzystywano w salonie jako źródło rozrywki, coraz częściej pojawiają się w domowych biurach stanowiąc alternatywę dla tradycyjnych monitorów lub pełniąc funkcję drugiego ekranu. Jest to niezwykle praktyczne rozwiązanie, dzięki któremu można zyskać doskonałą jakość obrazu i dźwięku podczas wideokonferencji. Jedną z nowoczesnych technologii wykorzystywanych przy produkcji telewizorów, która może poprawić wydajność pracy, jest obecność asystenta głosowego. Dzięki temu można szybko wydawać polecenia bez konieczności odrywania się od wykonywanej w danym momencie czynności.
Dziś ciężko wyobrazić sobie domowe biuro bez telewizora – a przynajmniej dużego monitora. Jest on przydatny praktycznie w każdej pracy biurowej – bez względu na branżę. Zarówno architekt, jak i informatyk, księgowa czy programista, z pewnością będą w stanie pracować efektywniej mając dostęp do danych na wielkim ekranie niż na małym laptopie.
Redukcja światła niebieskiego
Nowoczesne urządzenia elektroniczne są wyposażone w funkcję redukcji światła niebieskiego. Jest to jedno z najbardziej praktycznych, nowoczesnych rozwiązań. 8 godzin spędzone przed ekranem bardzo obciąża wzrok. Negatywne skutki są zdecydowanie mniejsze wówczas, gdy ilość światła niebieskiego docierającego do oczu jest mniejsza. Wynika to nie tylko z kwestii związanych ze zdrowym wzrokiem. Taki sprzęt sprzyja regularnemu rytmowi dobowemu, a także zmniejsza ryzyko pojawienia się bezsenności. Nieustanne narażenie na światło niebieskie jest bowiem częstą przyczyną zaburzenia wydzielania melatoniny odpowiedzialnej za odczuwanie senności.
Dodatkowe systemy inteligentne
Pracę na home office mogą usprawnić nie tylko urządzenia bezpośrednio przeznaczone do pracy. Istnieje też sporo dodatków typu AGD, które są w stanie podnieść wydajność. Idealnym przykładem jest automatyczny ekspres do kawy, który można ustawić tak, aby przygotowywał napój o konkretnych godzinach. Jest to sposób na zaoszczędzenie w ciągu dnia pracy przynajmniej kilku minut!
Wiele osób podczas pracy na home office ma problem z oddzieleniem zobowiązań zawodowych od życia prywatnego. Często wówczas obowiązki domowe przeplatają się z pracą. Pomocne w rozwiązaniu tego problemu może być zainwestowanie w elementy typu Smart Home, które można zaprogramować z wyprzedzeniem. Ustawienie wieczorem planu pracy pralki, suszarki czy piekarnika to sposób na zdjęcie ze swojej głowy kilku obowiązków, co z pewnością ułatwi skupienie się na pracy. Przydatny może być też system ogrzewania zaprogramowany tak, aby kontrolował temperaturę i zapewniał komfort termiczny przez cały dzień. Brak konieczności ciągłego regulowania kaloryferów czy palenia w piecu jest na wagę złota!
Czy warto korzystać ze sztucznej inteligencji?
Hitem związanym z rozwojem technologicznym w 2023 roku jest sztuczna inteligencja. W związku z tym na rynku pracy w najbliższych latach pojawi się wiele zmian. Dlatego już dziś warto korzystać z pojawiających się narzędzi – również na home office. Nie tylko w celu nadążenia za trendami, ale też po to, aby po prostu nieco ułatwić sobie pracę. Dzięki nim można znacznie przyspieszyć niektóre procesy – w szczególności te, które nadają się do poddania pewnej automatyzacji. Wyszukiwanie informacji z pomocą dostępnych systemów jest zdecydowanie prostsze niż przy zastosowaniu standardowych wyszukiwarek internetowych.
Dzięki korzystaniu ze sztucznej inteligencji można chociażby szybciej i sprawniej korzystać z wyszukiwarki w skrzynce pocztowej i automatycznie segregować przygotowywane tabele. Dzięki rozsądnemu korzystaniu ze sztucznej inteligencji na home office można poświęcić swoje zasoby na wykonywanie tych ważniejszych i bardziej angażujących zadań, spędzając mniej czasu na automatycznych i nudnych czynnościach.
Dzięki korzystaniu z nowych rozwiązań technologicznych, praca na home office może być jeszcze bardziej wydajna i efektywna. Warto śledzić pojawiające się trendy, próbować wdrażać je do swojego systemu pracy, a następnie pozostawiać na stałe te, które się sprawdziły.
Przeczytaj też:
- Czy poduszka do spania musi być droga?
- Poduszka piankowa czy tradycyjna – jaką wybrać do swojej sypialni?
- Kołdry do spania – rodzaje oraz charakterystyka