W obecnych czasach coraz częściej spotykamy się z tym, że ktoś cierpi na różne alergie bądź nietolerancje pokarmowe. Czasem dotyczą one rzadko spożywanych i niecodziennych produktów. W innych przypadkach wymagają od chorego wywrócenia swojej diety do góry nogami. Jak to jest w przypadku nietolerancji laktozy – jak sobie z nią poradzić?

Czym jest nietolerancja laktozy?

Dla tych, którzy nie zmagają się z tym problemem, wyjaśniamy, czym takim jest nietolerancja laktozy. Stanowi rodzaj nietolerancji pokarmowej, w której organizm nie potrafi przetrawić cukru mlecznego, czyli laktozy. Wynika to z faktu, że obecna jest zbyt mała ilość enzymu laktazy, który odpowiada za prawidłowy rozkład laktozy. Powinno mieć to miejsce w jelicie cienkim, jeśli jednak nie dochodzi do strawienia laktozy, trafia ona do jelita grubego, które, próbując poradzić sobie z nią, wywołuje niekorzystne dla nas skutki.

Nietolerancja laktozy to kłopot, który dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych. W przypadku małych dzieci, w tym niemowlaków, nietolerancja ma charakter wrodzony, a jej przyczyną są uwarunkowania genetyczne. Z tego względu dziecko nie może spożywać mleka matki, tylko wymaga podawania zamienników. U dorosłych zaś można zauważyć nietolerancję pierwotną, która powstaje na skutek naturalnego zmniejszania się ilości enzymu laktazy w organizmie. Z biegiem lat jego ilość spada, a my stajemy się bardziej wrażliwi na poszczególne składniki.

Objawy nietolerancji laktozy

Nietolerancja laktozy - jak sobie z nią poradzić?Nietrzymanie się odpowiedniej diety i spożywanie produktów zawierających laktozę ciągnie za sobą szereg przykrych dolegliwości, które mogą znacząco obniżyć komfort naszego życia i wpłynąć negatywnie na nasze samopoczucie. Będzie to między innymi:

  • ból brzucha,
  • wzdęcia,
  • gazy,
  • nudności,
  • wymioty,
  • biegunka.

Miejmy na uwadze to, że siła objawów zależy od tego, ile laktozy znajdowało się w zjedzonych przez nas produktach. Im więcej laktozy, tym mocniejsze objawy. Czynnikiem, który wpływa na nasilenie się nieprzyjemności, jest również poziom enzymu laktazy. U niektórych osób może być wyższy, a u innych niższy, stąd różnica w reakcjach nawet u obu tych osób, które cierpią na nietolerancję laktozy. Warto pamiętać o tym, że objawy nietrawienia laktozy mogą pojawić się dopiero po upływie kilku godzin.

Jakich produktów unikać w przypadku nietolerancji laktozy?

Na początku dieta eliminująca laktozę może wydawać się niezwykle restrykcyjna. Kiedy jednak zauważymy, że unikanie tego składnika rzeczywiście przekłada się na nasze samopoczucie, nie będziemy żałować wprowadzonych zmian. Produkty, z których należy zrezygnować to:

  • krowie mleko,
  • sery, w tym kozie bądź owcze sery,
  • ser żółty
  • jogurty naturalne,
  • maślanka,
  • kefiry,
  • bita śmietana,
  • lody.

Dla wielu osób pozbycie się tych produktów z jadłospisu będzie niezwykle trudne, ponieważ często wybierane są jako składników do różnych podczas zarówno podczas obiadu, jak i śniadania, a do tego stanowią źródło wapnia. Z tego względu, kiedy już odstawimy substancje zawierające laktozę, należy jednocześnie zadbać o suplementację witamin, która pomoże nam zachować zdrową równowagę.

Pomocne rozwiązania

Jeśli wyeliminowanie poszczególnych produktów sprawia nam trudność, warto pamiętać o tym, że istnieją różne pomocne rozwiązania. Nietolerancja laktozy wcale nie będzie taka zła, gdy zadbamy o stosowanie preparatów, które zawierają laktazę. Dzięki temu pobudzimy prawidłowe działanie tego enzymu i zyskamy szansę na to, aby spróbować swoich ulubionych potraw.

Wielkim wsparcie może okazać się również dietetyk. Taki profesjonalista doradzi nam, czego powinniśmy unikać, a do tego pomoże ułożyć plan diety. W ten sposób będziemy jasno wiedzieli, czego należy unikać, a nasze żywienie stanie się o wiele bardziej zróżnicowane i ciekawe.

Dieta przy nietolerancji laktozy

Dieta, jaką stosujemy przy nietolerancji laktozy, powinna wykluczać wszystkie produkty zawierające ten czynnik. Na szczęście dostępne są liczne zamienniki, dzięki którym dostaniemy ulubione rzeczy w zdrowej dla nas formie. Jogurty, sery, mleka bez laktozy… To wszystko jest możliwe.

Nietolerancja laktoza wpływa ponadto na spożywane przez nas napoje. Duża, parująca kawa z mlekiem może odejść w zapomnienie, jeśli nie zainwestujemy w inne mleka, które będziemy mogli wykorzystać. Tutaj mamy prawdziwe pole do popisu – mleko owsiane, migdałowe bądź kokosowe, a do tego napój z grochu. Te propozycje cieszą się popularnością również w kawiarniach czy restauracjach.

Mimo że nietolerancja laktozy to przykry problem, nie powinniśmy się go wstydzić, ponieważ dotyka to znacznej części osób. Jest to na tyle powszechna kwestia, że w sklepach czy restauracjach z łatwością odnajdziemy zamienniki mleka czy produktów zawierających laktozę. Skorzystajmy z tych opcji, aby zadbać o dobre samopoczucie.